Huset
Velkommen til Huset - et familiekompenserende dagtilbud for udsatte børn i alderen 5-15 år.
Indhold
Huset er Næstved kommunes børne- og familiekompenserende dagtilbud for udsatte børn i alderen 5-15 år
Huset har 15 pladser. Der tilbydes målrettede, anbringelsesforebyggende og kompenserede indsatser for børn og familier med behov for trivsels og udviklingsorienteret støtte.
Huset skal medvirke til at barnets og familiens trivsel og udvikling øges, således at en anbringelse af barnet udenfor hjemmet forebygges. Der tilbydes individuel og fleksibel støtte ift. det enkelte barn og dennes familie.
Der arbejdes ud fra en udviklingspsykologisk forståelse og Mentaliseringsbaseret ressource- og udviklingsorienteret tilgang.
Huset modtager børn fra Næstved Kommune.
Børn i alderen 5 til det fyldte 15. år, hvis forældre har en langvarig begrænsning af omsorgs- og forældrekompetencer. Der kan i konkrete tilfælde dispenseres for alderskravet i tilfælde af, at flere søskende tilknyttes huset sammen.
Familierne i målgruppen er kendetegnet ved ikke i tilstrækkelig grad at kunne profitere af familiebehandling og øvrige forebyggende foranstaltninger.
Børnene er karakteriseret ved at være anbringelsestruede eller allerede anbragte børn, der kan hjemtages, hvis tilbuddet i Huset kan give barnet eller den unge den tilstrækkelige støtte.
Et kendetegn for forældrene giver sig udslag i udslag i manglende evne til at klare de basale praktiske ting i forhold til børn og i hjemmet, som bl.a. sikre børnenes personlige hygiejne, give børnene rent og årstidssvarende tøj på, lave mad og smøre madpakker, sende dem rettidigt i skole, hjælpe med lektier mv.
Målsætning
Huset skal arbejde for at skabe forudsætninger for barnets sociale, følelsesmæssige og kognitive udvikling og dermed bidrage til, at barnet kan rummes i den almene skole, SFO og fritidsaktiviteter. Både barnet og forældrene skal støttes i udviklingen af egne kompetencer, så de kan håndtere deres dagligdag og omsætte udfordringer og erfaringer konstruktivt.
Huset skal yde Kompenserende støtte til forældre med løsning og udvikling af deres varetagelse af forældreopgaver og dermed medvirke til at sikre, at en anbringelse af barnet kan undgås.
Indsatsen i Huset skal foregå i et tæt samarbejde med forældrene. Forældrene skal inddrages og varetage omsorgsrollen i det omfang, de magter det. Der kan samtidigt arbejdes på at udvikle deres forældrekompetencer, eksempelvis gennem en koordineret indsats med Familie Netværket.
Huset skal yde kompenserende foranstaltninger på de områder, hvor forældrene ikke magter forældrerollen i forhold til at dække barnets behov for omsorg, udvikling, opdragelse og støtte. Mere konkret kan det dreje sig om støtte til opdragelse, hygiejne, sundhed, kost, fritidsinteresser, skole og lektielæsning.
Et centralt indsatsområde vil også være fastholdelse og styrkelse af barnets personlige og professionelle netværk og relationer. Dette kan være skolelærere, fritidsmedarbejdere og kammerater for at fastholde barnet i en ”almindelig” hverdag med stærk tilknytning til nærområdet.
Arbejdet i Huset bygger på følgende principper
- Børne- og familiekompenserende indsatser med terapeutisk sigte
- En høj grad af fleksibilitet
- Individuelle løsninger for hvert barn/hver familie
- Barnets forbliven i nærområdet
- Styrkelse af relationerne omkring det enkelte barn, ved fastholdelse af aftaler af såvel praktisk som relationelle forhold.
- Samarbejde med forældre foregår i hjemme og i Huset
Målgruppevurdering
Sagens dokumenter fremsendes med indstilling, til forstander og afdelingsleder for Huset for Børn og familier, som læser og målgruppevurderer sagen. Såfremt henvendelsen ligger indenfor målgruppen indkaldes herefter til visitationsmøde.
Ved visitation vil der blive taget højde for bredden og sammensætningen af de allerede indskrevne børn i Huset, deres vanskeligheder, antallet af børn og aldersspredningen.
Der visiteres udelukkende børn der er bosat i Næstved Kommune.
Visitationsudvalget
- Forstander for Udviklingscenter for Børn og Familier
- Afdelingsleder for Huset, for Børn og Familier
- Sagsbehandler
- Ad hoc: Psykolog, PPR, skole, familiebehandler og andre relevante parter.
Obs. forældre deltager ikke i visitationsmødet
Grundlaget for visitation
- Der skal foreligge en BFU
- Der skal foreligge en Handleplan
For at skabe en tilstrækkelig tryg base for børnene, samt at samarbejdet omkring barn og familie gives bedst mulighed for udvikling følelsesmæssigt, tilknytnings- og relationsmæssigt, indskrives alle børn på 100% takst.
Dette kan nedtrappes afhængig af barnets aktuelle støttebehov og udvikling. Eksempelvis når barnet/familien har udviklet mere alderssvarende og hensigtsmæssige mestringsstrategier, kommer i bedre trivsel og kan mere adfærdsmæssigt og socialt.
Møder før indskrivning
Før barnet indskrives etableres der et møde med forældre i Huset for børn og familier. Forældre vises rundt, præsenteres og orienteres om:
- Sagsbehandler orienterer Huset om, baggrunden for indstilling til foranstaltningen.
- Hvorfor barnet indskrives.
- Om forældre er enige i foranstaltningen.
- Det undersøges, hvad forældrene selv ser som deres og barnets vanskeligheder, samt
- hvilke behov for støtte de selv ser.
- Der præsenteres hvilken støtte der kan tilbydes, det undersøges om forældre er enige, og kan acceptere tilbuddet.
- På dette besøg udfyldes aftalekatalog, oplysnings ark og samtykke erklæringer.
Efter dette møde, og når der er aftalt at Huset er det rette sted for barnet, etableres hurtigt efter et møde, hvor barnet deltager. Barnets kommende kontaktpædagog vil her være til stede.
- Det undersøges med barnet om det ved, hvorfor det skal være i huset.
- Forældre eller sagsbehandler fortæller ved besøget, barnet om hvorfor det skal være i foranstaltningen.
- Barnet inviteres til at fortælle om, hvordan det selv oplever sine vanskeligheder og hvilken støtte det selv mener at have brug for.
- Kontaktpædagog taler med barnet om, hvad det kan få hjælp til i Huset.
- På dette møde aftales det hvornår barnet starter i Huset, der laves konkrete aftaler om tidspunkter og afhentning, skole/hjem.
Opstart
Når barnet starter i Huset, er kontaktpædagogen på arbejde og henter eller modtager barnet den første dag.
Der vil være særlig opmærksomhed på den nye og fremmede situation det er for børn, at møde nye mennesker.
Åbningstid
Huset er åbent alle hverdage, samt i skoleferier. Lukket weekend og helligdage.
Kost
- Børnene kan få morgenmadspakker med hjem til hverdage, og skolemadpakker
- med hjem til hverdage, såfremt forældrene i en periode ikke mestrer opgaven.
- Børnene tilbydes på hverdage let eftermiddagsmad fx en bolle med pålæg, et rugbrødsmad med pålæg, frugt, pizzasnegl etc.
- Børnene kan i særlige tilfælde få et par sandwich eller andet med hjem til aften.
- Børnene tilbydes aftensmad mandage og torsdage.
Sundhed og hygiejne
- Børnene kan få støtte til personlig hygiejne: at lære at gå i bad, klippe negle, børste tænder, vaske tøj m.m.
- Huset kan ved behov støtte forældrene ved deltagelse når børnene skal til:
- lægebesøg
- tandlægebesøg
- hospitalskontrol
- sundhedsplejerskebesøg
- lusekur
- medicinering
- behandling af svamp
- ambulante samtaler med Børnepsykiatrien m.m. Huset kan også kompensere forældrene omkring disse opgaver.
Vejledning og rådgivning
Forældrene tilbydes støtte til:
- l at kunne orientere sig på AULA
- støtte til at få læst breve højt vedr. deres børn
- støtte til at kontakte velgørende organisationer ift. trivselsfremmende initiativer rettet mod børnene.
- Forældrene tilbydes understøttende og vejledende samtaler, til opkvalificering af deres forældreevne.
- Der kan ved eksterne møder, hvor forældrene er part, være personale med fra Huset for at understøtte opgaven, hvis denne er rettet mod børnene.
Udvikling af børnenes personlige kompetencer
- Børnene indgår i understøttende samtaler til forståelse og mestring af deres livsvilkår. Samtalerne er regelmæssige, og kan foregå i gruppe eller enkeltvis.
- Børnene indgår i Mentaliseringsbaserede gruppeforløb med henblik på at opøve mentaliseringsevne
- I en opstartsfase kan Huset bistå ved etablering af fritidsaktivitet. Det påregnes at børnene selv eller med forældre fortsætter fritidsaktiviteten.
Skole/ hjemsamarbejde
- Børnene støttes til at lave lektier og støtte til at være orienteret på AULA
- Børnene støttes til at lære at have orden på penalhus, skolebøger og skoletaske.
- Huset kan deltage ved skolehjem-samtaler.
Huset er centralt placeret i Villakvarter, Ågade i Næstved.
Huset er indrettet til at kunne tilgodese børn og unges forskellige funktionsniveauer, aldre, social formåen m.m.
Der er indrettet stillerum, samtalerum, spilleområde, hyggelige stuer, lektie- og kreaværksted, køkken, opholdsrum og gårdhavemiljø.
Der er indrettet særlige områder for børn der har behov for stille aktiviteter. blandt andet et hvileområde med en seng. Der ud over er der toiletter med bad og vakserum.
Huset er opdelt i to afdelinger, begge med egen indgang og garderobe.
Når børnene efter skole, SFO eller fritidsaktivitet kommer til Huset, er der korte understøttende samtaler med det enkelte barn om hvordan dagen er gået. Eventuelle uklarheder eller problemer søges løst. Der tales med barnet om, hvordan dagen er organiseret og hvem det planlægger dagen sammen med. Der planlægges understøttende aktiviteter afstemt i forhold til barnets aktuelle ressourcer, udviklingsbehov og handleplan. Det drejer sig blandt andet om, eftermiddagsmad, lektier, hygiejne , bad, og støtte til fritidsaktiviteter, socialt samvær mv.
Alle børn tilbydes en længere formaliseret samtale én gang om ugen om hvad de er optaget af i deres liv.
Der er etableret ugentlig børnegruppe for de børn der kan, hvor der arbejdes med udvikling af børnenes mentaliseringsevne.
Vi bestræber os på at tilbyde familielignende aktiviteter fx madlavning, bagning brætspil, fodbad, fysisk aktivitet osv. I arbejdet med barnet er den udviklingsstøttende dialog omdrejningspunktet. Gennem dette anerkendes, benævnes og understøttes barnets personlige udvikling og tiltagende mestring af tilværelsen.
Huset markerer årets traditioner: Fastelavn, Påske, Sankt Hans, Jul og andre mærkedage.
3 gange om året inviteres forældrene til fællesspisning. Påske, sommer (her kan medbringes søskende) og jul.
Til jul deltager børnene/de unge ved juletræsfest med resten af UBF.
Når et barn stopper i Huset afholdes afskedsreception.
Hvert andet år afholdes hyggeaften med “gamle” børn og unge fra Huset.
- Skoler i Næstved kommune ca. 11 -Private specialskoler
- Idrætsforeninger
- Broen
- Læger og Tandlæger
- Sagsbehandlere, Familienetværket, Psykologgruppen, Ungenetværket, Center for arbejdsmarked
- Psykinfo
- Kriminalforsorgen
- Svovlstikkerne
- Vægtkontrol/Holbæk
- Tidligere plejeforældre
- SSP, Ungdomsskolen
- Familieretshuset
- Inkontinensklinikken
- Tolke Kornbakken
- center for socialt udsatte
Huset kan køre børn fra skole til Huset og fra Huset til hjemmet, såfremt børnene ikke kan transporterer sig selv på cykel, gåben eller med offentlige transportmidler eller ikke kan bringes eller hentes af forældrene.
Huset kan ikke bidrage med kompenserende indsatser i forbindelse med at hente børn om morgenen og køre til skole.
Huset kan ikke bidrage med kørsel af forældre til og fra Huset eller til møder i forvaltningen eller andre møder
- Huset betaler ikke for tøj, sko, medicin, skoletasker, penalhuse, lejlighedsvise madindkøb til familierne.
- Huset betaler ikke for indkøb af cykler til børnene eller reparation af disse.
- Huset yder ikke økonomisk støtte til kontingent ved fritidsaktiviteter eller udstyr til fritidsaktiviteter.
- Huset betaler ikke til buskort eller taxakørsel til børn eller forældre.
- Huset yder ikke terapeutisk støtte, eller betaler til ydelser købt eksternt.
- Huset deltager ikke ved forældremøder, skolearrangementer og skolefester.
- Huset yder ikke supplerende støtte i hjemmene i form af rengøring, tøjindkøb, transport af forældre til møder, støtte til flytninger m.m.
- Med forbehold for andre af den type ydelser.
Huset er normeret til 15 børn og unge i alderen 5-15 år. der modtages udelukkende børn der er bosat i Næstved Kommune
Målgruppen kendetegnes med normal begavelse, socio-emotionelle, adfærdsmæssige og indlæringsmæssige problemer, der kommer til udtryk som problemer i forhold til hjem, skole og kammerater. Børn og unge, hvis problemstillinger udspringer af forældrenes forhold, herunder børn og unge af psykisk syge forældre.
Familierne er kendetegnet ved en langvarig begrænsning af omsorgs og forældrekompetencer, samt ved ikke i tilstrækkelig grad, at kunne profitere af familiebehandling.
De har behov for betydelig støtte, råd, vejledning samt familiekompenserende indsatser, så de over tid bliver i stand til at varetage flere omsorgs- og forældreopgaver.
Børnene er karakteriseret ved at være anbringelses-truede og har alvorlige sociale, følelsesmæssige og skolemæssige vanskeligheder.
Huset arbejder for bedre udvikling af barnets sociale, følelsesmæssige og kognitive udvikling, og dermed bidrage til at barnet kan rummes så tæt på almene forhold som muligt.
Børnene visiteres til Huset af det enkelte barns/families sagsbehandler.
Første kontakt sker via Afdelingsleder i Huset og/eller Forstander UBF.
Samarbejdsmøder
Der afholdes planlagte samarbejdsmøder første gang efter 3 og 6 måneder og derefter mindst hvert halve år. Sagsbehandler, forældre, barn og andre relevante parter deltager.
På 3 måneders mødet, drøftes hvordan den første tid er gået:
- Hvordan går samarbejdet
- Hvad fungerer godt - og mindre godt
- Hvordan reagerer barnet på støtten i Huset
- Hvordan reagerer familien
- Skal andre involveres, er der aftaler der skal ændres/justeres.
Dette gøres igen efter yderligere 3. måneder, til dette møde gennemgås udviklingsplanen udarbejdet af Huset på baggrund af handleplanen.
Statusmøder og statusrapporter/udviklingsplaner
- Der udarbejdes udviklingsplan efter 3. Måneder.
- Statusrapport udarbejdes på anmodning fra myndighed. Som udgangspunkt 1 gang om året.
- Statusrapporten sendes forinden det årlige statusmøde til sagsbehandler og forældre. Forældre tilbydes at få den gennemgået af kontaktpædagog inden statusmødet.
- Statusrapporten/udviklingsplan gennemgås på mødet.
- Det aftales om der skal ske justeringer i indsatsen
- Det aftales om der skal iværksættes nye tiltag
Afdelingsleder i Huset indkalder til statusmøder, deltagere kan variere i forhold til sagens karakter. Udgangspunktet er at alle relevante samarbejdsparter omkring den enkelte familie inviteres:
- Sagsbehandler
- Forældre, barn og andre involverede fra netværk
- Skole SFO
- PPR
Efter mødet justerer kontaktpædagogen udviklingsplanen og målene der skal arbejdes ud fra, og som skal danne baggrund for det pædagogiske/terapeutiske arbejde frem til næste planlagte møde.
Hensigten er, at der skabes fælles forståelse for den samlede indsats for barnet og familiens aktuelle situation og støttebehov hos alle der indgår i samarbejdet.