Skolen Ved Åsen
Skolen er en integreret del af det samlede behandlingstilbud og et væsentligt tema er derfor ikke kun hvad barnet lærer, men også hvilket følelsesmæssigt forhold det har til det at lære.
Indhold
Skolen Ved Åsen ligger i tæt tilknytning til Elvergården og er en del af det integrerede skole- og behandlingstilbud på Elvergården.
Der er plads til 27 elever, inddelt i tre alders integrerede klasser; 0-2 kl. 3-4. kl, og 5-7 kl. I alle klasser er der både dag- og døgnelever.
Eleverne er indskrevet på deres normative klassetrin og undervises som klassetrinnet foreskriver. Skolen underviser de fleste døgnanbragte børn, samt alle dagbehandlingsbørnene. Enkelte døgnanbragte børn er integreret i den almene folkeskole.
Der undervises i alle folkeskolens fag. Skolens undervisningsmetoder er særligt målrettet den enkelte elevs individuelle udfordringer, faglige niveau og læringsstil. Undervisningen tilrettelægges altid efter det enkelte barns aktuelle ressourcer og behandlingsbehov.
I skolen er der ansat 5 lærere, 5 pædagoger og 1 afdelingsleder. Ud over deres pædagog- og skolefaglige udgangspunkt, uddannes medarbejderne i mentaliseringsbaseret miljøterapeutiske teorier og praksis og tilbydes fora for relevant supervision, sparring og faglig udvikling inden for specialundervisning.
Der aftales særlige undervisningsforløb med lokale skoler i de fag, skolen ikke selv kan matche.
De lærere og pædagoger, der indgår i barnets skole- og behandlingsteam, deltager på behandlingskonferencer og afholder skole/hjemsamtaler og anden relevant mødeaktivitet. Skoledagen har en traditionel opbygning med fagene, dansk, matematik, idræt musik mv.
Undervisningen sigter mod, at eleverne bliver i stand til at kunne indgå i læringsaktiviteter og modtage undervisning og, så vidt det skønnes muligt, at de på sigt bliver i stand til at kunne modtage undervisning i en almenområdets folkeskole med de støtteforanstaltninger, der her skønnes nødvendige.
Et væsentligt tema er derfor ikke kun hvad barnet lærer, men også hvilket følelsesmæssigt forhold det har til det at lære. En vigtig del af arbejdet i skoletiden er derfor at spejle de indre processer, som indlæring og forventning om udvikling igangsætter i barnet.
Der kan oprettes særlige skoleforløb i lokaler væk fra Skolen for en mindre gruppe af elever der i perioder har behov. for dette.
Der er tale om normaltbegavede børn med forskellige grader af udviklingsforstyrrelser der viser sig som skoleproblemer.
Ofte er der tale om at der har været omstændigheder tidligt i deres liv, der har forstyrret udviklingen af deres relationskompetencer, tilknytning til andre, evne til at tåle frustration mv.
Dette udtrykkes gennem adfærd og indlæringsvanskeligheder, som ikke kan rummes i almenområdets specialtilbud.
De bliver let pressede, de kommer på overarbejde og får sammenbrudslignende adfærd. De kan ikke sidde stille i klassen, konfliktniveauet er højt, de bliver let uvenner med andre og kan ikke være sammen med andre ret længe ad gangen, de ødelægger eller vælter inventar når de bliver for pressede, de har højt fravær osv.
Et væsentligt tema er derfor ikke bare hvad barnet lærer, men også hvilket følelsesmæssigt forhold det har til det at lære. En vigtig del af arbejdet i skoletiden er derfor at spejle de indre processer, som indlæring, krav og forventninger om udvikling, igangsætter i barnet.
Der kan oprettes dagbehandlingsforløb i tilknytning til skolen for børn, der ud over specialundervisning har behandlingsbehov, som ikke kan dækkes i det etablerede specialtilbud.
Der beregnes særtakst for denne ydelse.
Klasserne følger et fast skema, der er tilrettelagt efter det vejledende timetal og mindstetimetallet fastsat af undervisningsministeriet.
Eleverne møder: kl. 8.00. Skoledagen slutter kl. 13.15 på de fleste dage for alle tre klasser. Der er afvigelser, hvor de yngste har fri kl. 12.30 og de ældste har fri kl. 14.15.
Skoledagene starter og slutter med en overlevering. Denne foregår mellem en voksen fra den døgnafdeling eleven bor på til en voksen i skolen og omvendt når skoledagen er slut. Overleveringen går ud på at eleven får hjælp af en voksen til at skabe kontakt til de voksne, som denne nu skal være sammen med. Over tid vil eleven kunne træne at overlevere sig selv. Nogle dagelever bringes og hentes af deres forældre og her taler vi med forældre og elev om hvordan dagen er gået i skolen.
Den daglige undervisning foregår som differentierede aktiviteter omkring den enkelte elev og grupper af elever. Der kan være elever, der sidder ved deres individuelle arbejdsplads og arbejder med skolefaglige aktiviteter; der kan være små grupper af elever, der arbejder sammen; nogle elever arbejder på PC, andre arbejder med praktiske eller kreative ting.
Tidsintervaller og fagrækkefølge er stort set ens fra dag til dag. Børnene arbejder både bogligt og praktisk/understøttende med alle fag,
Gennem skoleåret afholder skolen årstidernes traditioner samt forskellige tilbagevendende aktiviteter.
- Fastelavn, påske og juletraditioner. Elevernes fødselsdage markeres ligesom det markeres, når et barn afslutter sin skolegang på Elvergården.
- I samarbejde med en anden lignende institution afholdes hvert år en idrætsdag, hvor børnene fra de to institutioner mødes og konkurrerer i forskellige discipliner.
- Elvergården afholder sommerfest for alle børn og forældre. Arbejdet op til denne fest indgår i skolens arbejde og klasserne står for hver deres aktivitet/bod til selve sommerfesten.
- Nogle af børnene modtager ugentlig svømmeundervisning i en af omegnens svømmehaller.
- I uge 36 afholdes der skole- og læringskoloni, hvor alle skolens elever, medarbejdere og nogle forældre deltager. Kolonien foregår over 5 skoledage med overnatning. Dagskoleeleverne overnatter ikke.
SFO er for elever hvor det er aftalt mellem forældre og skole at det er dette behov.
Åbningstider er:
Morgen: fra kl. 7.30-7.50.
Eftermiddag: fra kl. 13.15 -15.30. På de dage hvor de yngste har tidligere fri åbner SFO kl. 12.30.
Der beregnes takst for SFO
Det pædagogiske grundlag:
Skolen Ved Åsens SFO har sit teoretiske- og metodemæssige udgangspunkt i Mentaliseringsbaseret miljøterapi.
SFO følger Mål og Indholdsbeskrivelsen for SFO´er i Næstved Kommune.
Der laves en ugentlig aktivitetsplan, som tager afsæt i disse fokusområder.
Under hvert fokusområde er beskrevet, hvordan der målrettet arbejdes med børnenes
nærmeste udviklingszone, med udgangspunkt i og forståelse for de udfordringer børnene har.
I det pædagogiske arbejde tager vi grundlæggende afsæt i Skolen Ved Åsens faglige fundament i tilgangen til børnene.
Der arbejdes med:
- Identitet og venskab – i samværet med børnene, har vi fokus på, hvordan man er en god ven. Vi arbejder på at børnene får styrket deres verbale udtryksform, både over for hinanden og over for andre børn. Vi arbejder med at styrke relations dannelse, ved at opdyrke yderligere venskaber, med jævnaldrende børn.
- Leg, Læring og Mestring – Vi laver aktiviteter og projekter, hvor børnene tager aktivt del i processen, med det formål at skabe læringsrum i legen mellem børnene.
- Krop, Bevægelse, Sundhed. Vi benytter udearealet til fysisk udfoldelse. Vi har også fokus på selvkontrol igennem leg og boldspil.
- Demokrati og medbestemmelse – Børnene inddrages i hvilke aktiviteter, de gerne vil lave i aktivitetsplanen.
- Kreativitet og innovation – I SFO’en arbejder vi med børnenes kreativitet på forskellige niveauer. Vi præsenterer børnene for forskellige materialer og arbejder kreativt med det igennem leg. Vi støtter børnene i deres innovative idéer omkring nogle konkrete opgaver.
- SFO’en anvender vi også den digitale teknologi i forskellige sammenhænge. Vi kan bruge IPads i forskellige lege og til at slappe af med, hvis et barn har brug for ro efter en lang skoledag. Vi arbejder på at bruge den digitale teknologi på en måde som understøtter barnets identitetsdannelse og læring herunder også i fællesskaber og sociale relationer.
Skolens elever deltager i de nationale test.
Der udføres, med passende intervaller, standpunktstest i dansk og matematik for løbende at kunne justere undervisningsplaner og tilpasse dem til børnenes udvikling. På denne måde, kan det mere fokuseret udnyttes de åbninger for faglig udvikling, der opstår.
Tilsyn
Næstved Kommune fører årligt tilsyn med Skolen Ved Åsen - et anmeldt og et uanmeldt besøg. Der udarbejdes tilsynsrapport.
Ønsker du at læse rapporten, kan du tage kontakt til UBF's administration på mail ubf@naestved.dk
Kommunaltakster
Næstved Kommune
Dagtakst: kr. 843
Samlet årstakst: kr. 307.695
Ekstern kommune
Dagtakst: kr. 877
Samlet årstakst: kr. 320.105