Gå til hovedindhold

Ladbyhus

Velkommen til Ladbyhus - Ladbyhus er en døgnforanstaltning for unge af begge køn i alderen 13 – 18 år.

Parkeringsplads  og hegn med bygning i baggrunden

Indhold

    Ladbyhus er en døgnafdeling i UBF og er indrettet i en ombygget landsbyskole i den lille landsby Ladby lidt udenfor Næstved. Der plads til 9 unge, hvor en målrettet og intensiv Mentaliserings baseret miljøterapeutisk indsats er påkrævet.

    Ladbyhus modtager unge fra Næstved Kommune. En del af de unge kommer fra Elvergården og flytter på Ladbyhus, når den intensive behandling på Elvergården ikke længere er påkrævet.

    Der er tale om normaltbegavede unge af begge køn i alderen 13 – 18 år. Der kan tilbydes ungestøtte til op til 4 unge.

    På grund af tidlige følelsesmæssige frustrationer og/eller omfattende omsorgssvigt og traumer inden for de første leveår, har de udviklet betydelige følelsesmæssige skader, der blandt andet forårsager omfattende tilknytningsforstyrrelser.

    Ladbyhus´ primære opgave er at skabe og udvikle et behandlings- og udviklingsmiljø for unge. Et miljø som skaber mulighed for, at gruppen og den enkelte kan arbejde med egen udvikling.
    En udvikling som skaber muligheder for, at den unge udvikler egne indre grænser, selvfølelse og personlighedsmæssige strukturer, så det kan skelne mellem den indre følelse og tilstand og den ydre virkeligheds realitet, forventninger og krav uden at blande det hele sammen i et kaos.

    Hvem kan bo på Ladbyhus?

    Normaltbegavede unge, der på anbringelsestidspunktet er i alderen 13 – 16 år.

    Det drejer sig om unge med en vis grad af integreret personlighedsstruktur. De primære vanskeligheder ligger på de sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige områder.
    De unge har i varierende grad vanskeligt ved at indgå passende i det sociale samspil med andre, hvilket viser sig i deres adfærd.
    Graden af deres vanskeligheder har en sådan karakter, at de har brug for et struktureret og forudsigeligt døgnmiljø. De har oplevet brud i voksenkontinuiteten som følge af pludselige tab, mangelfuld omsorg og gentagne traumer i form af svigtoplevelser i deres opvækst.
    De kan have moderate vanskeligheder med at skelne mellem indre og ydre virkelighed, dog uden at dette har karakter af egentlig psykotisk forarbejdning eller, at det har så gennemgribende effekt i deres hverdag, at de ikke kan orientere sig.

    De kan momentvist misforstå og fejltolke deres omgivelser, herunder andres følelser og motiver, dog uden at der er tale om åbenbare paranoide vrangforestillinger.

    De har lav frustrationstolerance og der ses manglende impuls og affektkontrol, dog ikke af så svær grad, at de ikke med støtte kan fungere i hverdagslivet.

    De har af og til vanskeligt ved at forvalte egne grænser, og der ses momentvist grænseoverskridende adfærd i forhold til andre.  De kan under følelsesmæssigt pres have svært ved at sætte sig ind i andre, dog uden at deres evne til empati er så svært kompromitteret, at de ikke kan sætte sig ind i andre generelt.

    Hos enkelte af de unge ses visse kognitive vanskeligheder, der viser sig ved moderat besvær med omtanke og tænkning. Typisk er der behov for særlig og intensiv støtte til skolegang i form af specialundervisning og specialpædagogisk bistand mv.

    Ladbyhus modtager normalt begavede drenge og piger som på henvisningstidspunktet typisk er i alderen 13 - 16 år. Afvigelser fra alderskriteriet kan forekomme afhængig af det konkrete barns aktuelle modenhed og øvrige problematik. Børnene/de unges alder på anbringelsestidspunktet er afgørende for det potentielle udbytte af behandlingen.

    Der er tale om børn og unge, der er svært traumatiserede i deres første leveår, eksempelvis som følge af pludselige tab, mangelfuld omsorg og følelsesmæssig stimulering, fysiske, seksuelle og/eller psykiske overgreb, samt mange skift både hvad angår relationer og institutioner og bopæl.

    De har tidligt i livet haft belastende samspilsoplevelser, som har forstyrret deres udvikling og forhold til andre mennesker. Deres relations erfaringer, har dannet baggrund for deres måder at have det på med sig selv og andre mennesker. Dette har udviklet sig til omfattende adfærds, relations- og tilknytningsforstyrrelser.
    Når et barn henvises til Ladbyhus frem for eksempelvis plejefamilie eller opholdssted, er det fordi, det af en kommune, i psykologiske og børnepsykiatriske undersøgelser mv. er vurderet, at barnet har så omfattende vanskeligheder, at det har behov for et helt særligt udviklingsmiljø, hvor der kan arbejdes målrettet med barnets udvikling.

    Mere om målgruppen

    Det drejer sig om børn og unge der kan have vanskeligheder med at styre og regulere egne impulser, og afstemme disse i forhold til omverdenens forventninger og krav. På nogle områder er børnene/de unge i stand til at tage ved lære og bygge videre på egne erfaringer.

    Overordnet har de vanskeligt ved at forholde sig til andre mennesker. De har svært ved at tro på dem (de mangler tillid). De forventer tit det værste fra andre, og skaber selv situationer, hvor det værste faktisk sker for dem. Dette hænger sammen med, at de ofte frygter og tror at de bliver afvist, og at de faktisk i deres opvækst, har oplevet mange afvisninger og oplevelser af, ikke i tilstrækkeligt omfang at være blevet følelsesmæssigt set, hørt og forstået. Som et resultat heraf har de vanskeligt ved at tro på, at de kan blive mødt med omsorg fra andre mennesker.

    For mange af børnene/de unge har denne problemstilling ført til en overfladetilpasning til tilværelsen. En tilpasning, der når man er kortvarigt sammen med dem ser upåfaldende ud. Der er dog tale om et liv, hvor mange ikke oplever nogen forpligtigelse og har svært ved at være i gensidige forpligtende relationer til andre. Mange af dem har en fattig indre verden, hvor de ikke har en oplevelse af velbefindende.
    Mere om målgruppen

    Når man bor på Ladbyhus kan man ofte mere. Der er tale om børn og unge Børn og unge med en vis grad af integreret personlighedsstruktur. Børnene kan i en vis udstrækning regulere deres behov og impulser. De har i et vist omfang adgang til selvrefleksion.

    De primære vanskeligheder ligger på de sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige områder. Nogle har en lavere frustrationstolerance og der ses momentvis udadreagerende adfærd under affekt dog ikke af så svær grad, at de ikke med støtte kan fungere i hverdagslivet.

    Tilsvarende kan de have vanskeligt ved behovsudskydelse. Der ses hos enkelte af børnene/de unge hyperaktivitet og dårlig opmærksomhedsstyring samt koncentrationsvanskeligheder. De har af og til vanskeligt ved at forvalte egne grænser, og der ses momentvist grænseoverskridende adfærd i forhold til andre. De kan under følelsesmæssigt pres have svært ved at sætte sig ind i andre, dog uden at deres evne til empati er så svært kompromitteret, at de ikke kan sætte sig ind i andre generelt.

    Alle henvendelser om unge til Ladbyhus rettes til forstander Per Aarkrog, afdelingsleder Thomas Jensen eller socialrådgiver Dorthe Lund Fjellerad

    Skole

    De fleste unge på Ladbyhus går i skole på distriktsskolernes specialtilbud eller andre lignende tilbud. Nogle fortsætter deres skolegang på Skolen Ved Åsen.

    Samarbejde

    Ladbyhus samarbejder tæt med den unges kommune og arbejder ud fra det formål med anbringelsen, der er angivet i den kommunale handleplan for den unge.
    Rammen om anbringelsen skal være tydelig for at muliggøre den unges udvikling i behandlingsmiljøet. I rammen indgår, at der skal være den fornødne tidsmæssige stabilitet om anbringelsen for at give den unge optimale udviklingsmuligheder.
    Det indgår også at der er høj grad af involvering af den unge i sin egen sag. Den unge skal vide, hvorfor det er anbragt og hvor længe det forventes at vare samt vide, hvordan og hvor meget det kan have kontakt med sin familie.
    Det er hjælpsomt for den unge, hvis det ved, at der er nogen, der støtter forældrene, mens barnet selv er væk hjemmefra.

    Samarbejdsmøder

    Afholdes ved indflytning og efter 3 og 6 måneder derefter afholdes statusmøder 2 gange årligt. Der udarbejdes statusrapport 1 gang årligt.

    Andre samarbejdsmøder aftales særskilt og efter behov.

    Sundheds- og Tandplejen

    UBF samarbejder med den Kommunale sundhedspleje og Tandplejen. 
    De unge følger den Kommunale tandplejes tandeftersyn.

    Ladbyhus samarbejder blandt andet med STU, SSP og KUI Kommunernes Unge indsats.

    Børn - unge fra Elvergården

    Når et barn bor på Elvergården og ikke længere har behov for en intensiv miljøterapeutisk indsats flytter barnet til Ladbyhus, når det vurderes at barnets fortsatte udvikling kan stimuleres der. Der er ikke tale om ny anbringelse. 

    Hverdagen på Ladbyhus

    Hverdagen er som den foregår i de fleste familier. Der er faste planer, rutiner og rammer for hverdagens forskellige aktiviteter.

    Man kan kalde det hverdagens forudsigelighed. Det gælder også for de voksne der arbejder på Ladbyhus.

    Alle børn og unge følger sin egen individuelle plan i forhold til skole, aktiviteter, samvær og meget andet. På den måde ser hverdagen forskellig ud fra barn til barn.

    Morgen.

    Kl. 6.30 de første børn og unge. På en typisk dagligdag bliver man vækket efter egen plan.

    Tiden fra man er stået op til at man skal afsted til skole, bliver brugt på personlig hygiejne med bad og påklædning inden der spises morgenmad kl. 06.45.

    Det kan være lidt forskelligt. De børn og unge der bor på Ladbyhus skal ikke altid det samme på samme tidspunkt.

    Efter morgenmad gør man sig klar til at forlade Ladbyhus og komme i skole. Der børstes tænder, redes seng og luftes ud og så er der afgang til skole.

    Når man kommer hjem fra skole, skal madkassen pakkes ud og sættes i opvaskemaskinen.

    Herefter kan man være enten på eget værelse eller i fællesrummet. Det aftales altid med en voksen hvad tiden bruges på. De fleste unge har altid gode planer for hvordan tiden bruges.

    Eftermiddage.

    Kl. 15.00 eftermiddagssamling, hvor alle mødes. Dagen drøftes, særlige opgaver for enkelte børn/unge drøftes. Organisering af eftermiddagens fritid og planlagte aktiviteter. Der samles op på eventuelle opgaver fra i går.

    Alle børn og unge har pligter og opgaver, som de skal deltage i. Dette kan være ugentlige maddage, værelsesrengøring og vaskedag.

    Nogle børn og unge har ringeaftaler, samvær eller fritidsaktiviteter ud af huset. Der vil også være mulighed for særlig tid sammen med sin kontaktpædagog eller en anden vigtig voksen.

    Som barn eller ung på Ladbyhus har man mulighed for at lave individuelle aftaler med sine venner. Aftalen kan både være på Ladbyhus eller et andet sted udenfor Ladbyhus.

    Ladbyhus tager i fitnesscenter to gange om ugen for dem der kan. Derudover er der mulighed for mere individuelle tilrettelagte fritidsaktiviteter som svømning, ridning, fodbold m.v. på de ordinære hold i lokalsamfundet.

    Aften.

    Kl. 18.00 er der fælles aftensmad som er tilberedt af de børn og unge der har den opgave sammen med voksne. Derefter gøres der klar til aftenen. Børnene og de unge gør madpakker klar til den kommende skoledag.

    Dagen rundes af med en aftensamling, hvor der samles op på dagen. Der skabes sammenhæng mellem i dag og i morgen og børnene/de unge forberedes på dagen i morgen og aftaler herfor.

    Aftensamling.

    Kl. 20.00 Dagen i fællesskabet afsluttes med en samling, hvor der tilbydes en snack og en tår at drikke. Det er en samling, som skal skabe sammenhæng forud og bagud, samt afrunding på dagen. Der tales om dagens forløb og særlige ting for dagen i morgen.

    Efter samlingen afsluttes dagen efter egen plan. Nogle er på deres værelser andre i fællesrum indtil det er sengetid. De voksne hjælper de unge videre med bad, tandbørstning og lægge tøj frem til i morgen.

    Tidspunkt for godnat er individuel og afhænger af barnets alder.

    Weekenderne

    På Ladbyhus tilbydes i udgangspunktet altid en tur eller en udflugt i weekenden. Det kan være en tur ud i det blå, en tur i biografen, svømmehallen, bowling, Bon Bon land eller lignende.