Gå til hovedindhold

Forældresamarbejde

Det er vigtigt at der er et godt og stærkt samarbejde mellem jer som forældre og UBF Næstved.

Trappe med vinduer i siden

Indhold

    Forældresamarbejde

    Elvergården og Ladbyhus er Næstved Kommunes specialinstitutioner, for normaltbegavede drenge og piger, som af forskellige grunde i deres opvækst har udviklet sig på en måde, så de er i alvorlig fejludvikling.

    Der er tale om børn og familier, der i perioder i livet har været i omfattende udsatte positioner. Dette har sat sig i familier og hos børnene på en måde så det forstyrrer mulighederne for at indgå i almenområdets tilbud.

    Nogle eksempler: Børnene opleves ofte i konflikt med deres familie og øvrige omgivelser. De kan virke aggressive og have vanskeligheder med at overholde egne og andres grænser. De kan fremstå umodne og det er vanskeligt for dem at være sammen med andre.

    Børnene kan have været udsat for alvorlige hændelser af forskellig art og familierne har ofte vanskeligt ved at støtte børnene i forhold til deres aktuelle situation og alderssvarende behov.

    På den baggrund har Kommunen, i samarbejde med forældre eller ved tvangsforanstaltning truffet beslutning om, at barnet skal tilbydes døgnbehandling på en af vore afdelinger.

    Vi vil gerne give børn, forældre, søskende og pårørende et lille indblik i, hvad Elvergården og Ladbyhus er og samtidig informere om, hvad der sker i forløbet fra et barn flytter ind og til det flytter igen.

    For at behandlingen skal få den bedst mulige effekt, er det afgørende, at der fra starten af et anbringelsesforløb er etableret et godt gensidigt samarbejde mellem forældre og os.

    Vi tror på at de fleste forældre har gjort hvad de kunne for at være gode forældre. Vi tror på at de fleste børn gør hvad de kan for at samarbejde med deres forældre og andre om, at gøre hvad de kan og tror er rigtigt.

    Vi håber, at vi kan give svar på en lang række af de spørgsmål, der rejser sig når det bliver besluttet, at det er her jeres barn skal bo for en periode i dets liv og, at det samtidig vil være startskuddet til det kommende samarbejde.

    Vi tor på, at "man vil når man kan"

    Vi anser samarbejdet med forældre og involveringen af familier i barnets forløb som en væsentlig ressource.

    Familiesamarbejdet tilrettelægges ud fra familiens aktuelle situation og muligheder set i forhold til barnets behov.

    Der afholdes samarbejdsmøder, hvor forældre mødes med UBFs socialrådgiver eller afdelingsleder og drøfter særlige problemstillinger med fokus på barnets behandling. Der orienteres om barnets hverdag, trivsel og udvikling og familiesamarbejdet drøftes.

    Familierne og barnet eller den unge medinddrages og involveres i planlægningen af indsatsområder, kortsigtede og langsigtede mål for indsatsen. Hvad skal foregå på afdelingen og i skolen og hvad skal foregå i hjemmet.

    Når et barn bliver indskrevet i vores døgntilbud i UBF, er det afgørende, for barnets udvikling og behandlingen af barnet, at der fra starten af forløbet etableres et godt, gensidigt samarbejde mellem forældre og medarbejderne på afdelingen.
    Familiesamarbejdet tilrettelægges ud fra den enkelte families aktuelle situation og muligheder set i forhold til barnets behov.

    Der holdes samarbejdsmøder, hvor forældre mødes med den medarbejder, der er kontaktperson for familien. Formålet med disser møder er gensidig orientering om barnet, hvor temaer kunne være, hverdagen, trivsel, sundhed, samvær eller andet relevant. Det vil også handle om planlægning og koordinering af praktiske aftaler omkring barnet. Her drøftes desuden særlige problemstillinger, som familien eller UBF ønsker drøftet.

    Vi ser det som en del af samarbejdet, at forældre fortsat indgår i dele af forældre- og omsorgsopgaven med deres barn. Det kunne f.eks. være frisør, tøjindkøb, lægebesøg, bringe/hente ved fritidsaktivitet, skole- og hjemsamarbejde og lignende.

    Vi ved at børnene ofte har brug for at fortælle, om det de oplever, til deres forældre. Fortællinger som både kan være af positiv og negativ karakter. Vi gør meget ud af at opfordre forældre til at kontakte os, hvis de hører eller ser noget hos deres barn, eller i kontakten med medarbejdere, der vækker undren eller bekymring.

    Vi vil gerne i samarbejde med forældre, rette op på, hvis der er sket fejl eller sket misforståelser. Det kan også være, at vi bliver opmærksomme på, at forældre er uenige i vores måder at arbejde med barnet på. Af hensyn til barnet, er det vigtig for os at fastholde en respektfuld dialog og samarbejde med forældre, også selvom der skulle opstå uenigheder.

    Når det er aftalt, at Elvergården eller Ladbyhus er det rette tilbud til barnet, inviteres forældre sammen med sagsbehandleren, på afdelingen

    I det første fælles møde mellem forældre, anbringende kommune og os, vises forældrene rundt. De præsenteres for og orienteres om hvad Elvergården eller Ladbyhus er, herunder, hvordan hverdagen forløber. Der vil være rundvisning på afdelingen hvor barnet skal bo og i skolen.

    Det er vigtigt, at der på mødet drøftes, hvorfor barnet skal bo på Elvergården eller Ladbyhus og eventuelt, hvorfor Kommunen har besluttet dette.

    Det har stor betydning for samarbejdet og behandlingen, at der opnås fælles forståelse for barnets behandlingsbehov og, at der indgås aftaler om det kommende samarbejde.

    Det aftales på mødet, hvem der skal fortælle barnet om, hvorfor det skal bo et andet sted end derhjemme samt dato for indflytning. Af hensyn til det forestående behandlingsarbejde og barnets forståelse af den aktuelle situation, er det vigtigt, at barnet får den reelle begrundelse, uanset at dette kan være smertefuldt for barn og forældre. Børnene ved ofte selv, hvad den egentlige grund er til, at de for en tid, ikke kan bo hjemme.

    Herefter aftales yderligere et besøg på afdelingen, for barn, forældre og sagsbehandler. På dette møde fortælles barnet, helst af forældrene og hvis dette ikke er muligt, så af sagsbehandleren, begrundelsen for at det skal bo på Elvergården eller Ladbyhus. På denne måde sikres der en åben og fælles viden mellem barnet, forældrene, sagsbehandleren og Elvergården eller Ladbyhus. Her demonstreres det overfor barnet, at voksne kan kommunikere åbent og samarbejde til gavn for barnet.

    På mødet deltager barnets kommende kontaktpædagog, som vil fortælle barnet om afdelingen og hverdagen samt vise barnet rundt og se hvor det skal bo.

    Når der er aftalt dato for, hvornår barnet flytter ind, vil socialrådgiver, barnets kontaktpædagog og skolen aftale med forældrene, hvordan modtagelsen af barnet kan foregå.

    Det er ofte en stor støtte, at forældrene hjælper med at barnet flytter ind. De kan pakke ud, lægge tøj i skabene mv.

    Vi opfordrer til at der medbringes tøjdyr, sovebamser, billeder af forældre, søskende mv,  plakater, legetøj eller andre vigtige genstande. Husk at der også skal være noget derhjemme.

    Vi foretrækker at der er gode aftaler om brug af pc, mobiltelefon, tv, og spilkonsol mv.

    Telefonkontakt mellem barn og forældre er vigtigt og kan ske over afdelingens telefon eller på barnets/den unges egen telefon.

    Typisk vil indflytning ske om formiddagen og forældrene er med i afdelingen under indflytningen. Herefter tages der afsked.

    Afskeden er ofte vanskelig for barn og forældre, hvorfor kontaktpædagogen og socialrådgiveren vil være til stede og støtte i det omfang der er brug for.

    Samarbejdet ved udskrivning

    Der kan ikke sættes faste kriterier for, hvornår et barn kan udskrives fra Elvergården eller Ladbyhus. Udskrivning af børn vil fortrinsvis ske på baggrund af handleplanen og faglige vurderinger af barnets udviklingsforløb. Det kan dreje sig om, at barnet har udviklet sig i en sådan grad at intensiv døgnbehandling ikke længere er nødvendigt. Der kan være tilfælde, hvor Elvergården eller Ladbyhus ikke formår at skabe de rette betingelser for barnets udvikling, eller hvor barnets forstyrrelser og tidlige følelsesmæssige skader er af en sådan karakter og omfang, at Elvergården eller Ladbyhuss behandlingstilbud ikke er det rigtige i forhold til barnet.

    Afgørelse om barnets fortsatte ophold uden for hjemmet træffes sædvanligvis i tæt samarbejde mellem barnets forældre, anbringende kommune og Elvergården eller Ladbyhus.

    I forbindelse med udflytning, aftales der en række samarbejdsmøder, hvor den konkrete udskrivningsplan udarbejdes.

    Herunder:

    • Drøftelse, formidling og medinddragelse af forældre og barn i tæt samarbejde mellem anbringende kommune og Elvergården eller Ladbyhus om det videre forløb.
    • Tidsplan for forløbet, hvem gør hvad?
    • Hjemgivelse, hvordan, hvornår, hvilken støtte?
    • Hvis Barnet ikke flytter hjem, planlægges besøg på det nye sted, hvem tager med?
    • Dato og plan for indflytning det nye sted, hvem følger barnet?

    Det må tilstræbes, at en aftale indgås senest 6 måneder før en eventuel udskrivning således, at barnet og familien kan forberedes. Hvis barnet ikke skal hjem, skal søgning efter anden relevant foranstaltning hurtigst muligt aktiveres.

    På baggrund af faglige analyser og evalueringer af behandlingen samt psykologiske undersøgelser og eventuelle tests, stiller Elvergården eller Ladbyhus sig til rådighed med vurdering af, den fremtidige støtte og behandlingsbehov, som barnet på det givne tidspunkt har behov for. Vurderingen danner grundlag for en drøftelse af hvilke krav, der bør stilles til et eventuelt nyt behandlingssted eller hvilken støtte der bør tilbydes familien.

    Elvergården eller Ladbyhus vil med samtykke fra forældrene og efter aftale med anbringende kommune videregive informationer om og erfaringer med barnets behandling og udviklingsforløb til det nye sted.

    OVERGANGANGSFASEN

    Hvis det vurderes hensigtsmæssigt for barnets fortsatte behandlingsforløb, kan der inden barnets flytning fra Elvergården eller Ladbyhus og i en periode efter flytningen, arbejdes med at støtte barnet og forældrene i, at afvikle deres relationer til Elvergården eller Ladbyhus, dette med henblik på, at de bedre vil være i stand til at kunne etablere kontakt og nye relationer til det nye sted. Et egentligt støttende efterværn i form af støtteperson for barnet kan der også indgås aftale om.

    Det konkrete behandlingsarbejde planlægges og udføres i samarbejde mellem pædagoger, lærere, socialrådgiver og psykolog. Behandlingen tager udgangspunkt i Mentaliseringsbaseret miljøterapi, udviklingsorienterede pædagogiske metoder og udviklingspsykologi.

    Hvor det vurderes relevant, tilbydes barnet individuel psykoterapi.

    Behandlingen tilrettelægges med udgangspunkt i en hverdag, hvor der på afdelingen og i skolen etableres faste hverdagsstrukturer, som aktiverer, rummer og imødekommer det enkelte barn og gruppen af børns behov.

    Herved får barnet mulighed for at opbygge en kontakt til voksne og børn, hvor der kan arbejdes med at udvikle nye erfaringer og relationer.

    Vi ser det som afgørende for behandlingen, at barnet mødes og forstås som et barn med ressourcer, der under pres har vanskeligt ved at udtrykke sig verbalt om hvordan det har det, men viser det i stedet for.

    Derfor har vi har tilrettelagt og indrettet hele vort miljø, således at barnet/den unges grundlæggende behov for støtte, omsorg, sikkerhed og kontakt kan imødekommes.

    Formålet er at de hverdagsvanskeligheder der opstår undervejs i forløbet for barnet i relation til andre og sig selv kan vises og håndteres i et rummeligt miljø.

    Barnets adfærd udtrykker hvordan det har det. Det er der oftest gode grunde til. De voksne prøver i fællesskab med børnene at forstå vanskelighederne og give dem retning til nye indsigter.

    Målet er, at børnene får erfaringer med at det kan lykkes i nye relationer.

    De fleste børn på Elvergården modtager undervisning på Skolen Ved Åsen der ligger på Elvergården. Nogle går på deres egen skole eller distriktsskolernes specialtilbud i Næstved Kommune.

    Skolegang er vigtigt for børn og der stilles krav og forventninger til børn om, at deltage som de bedst kan i undervisningen.

    De fleste unge på Ladbyhus går på deres egen skole, distriktsskolernes specialtilbud i Næstved Kommune. De ældre kan være i gang med forberedelse til ungdomsuddannelser. Samarbejdet med skolerne om unges skolegang er vigtigt. Vi skal gøre hvad vi kan for at skole er en god oplevelse og at man lærer det man har brug for.

    For de børn der går på Skolen Ved Åsen er skolegangen er en del af det samlede behandlingsforløb. Lærerne deltager på behandlingskonferencer og afholder skole hjemsamtaler. Skoledagen har en traditionel opbygning med fagene, dansk, matematik, idræt musik mv.

    Skolen består af en indskolingsklasse fra 0 - 3 klasse og to klasser fra 4 - 7 klassetrin.

    Skolen tilbyder specialundervisning efter folkeskolens § 20 stk. 2 samt bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Der føres tilsyn med Skolen Ved Åsen fra Næstved Kommune Center for Dagtilbud og skole.

    Skolens undervisningsmetoder er særligt målrettet den enkelte elevs individuelle udfordringer, faglige niveau og læringsstil. Der arbejdes blandt andet med IT, udvalgte bogsystemer, selvproducerede undervisningsmaterialer, konkrete og understøttende undervisningsmaterialer samt visualisering af opgaverne og skoledagens struktur. Vi sætter ord på handlinger, intentioner og følelser og vi anviser positive handlemønstre og arbejdsrutiner.

    Hvert barn har et klasseskema og sommetider sit eget skema som tager højde for hvor barnet er skolefagligt.

    Børnene undervises på det klassetrin de aldersmæssigt er på. Det sker individuelt og i grupper. Det er ikke ualmindeligt, at nogen børn i perioder har svært ved at modtage undervisningen, eller at være i skolen. Derfor tilpasse undervisningen hele tiden efter det enkelte barns aktuelle ressourcer.

    Undervisningen skal give mulighed for at eleverne bliver i stand til at kunne modtage undervisning og så vidt det er muligt, at de på sigt bliver i stand til at kunne modtage undervisning i almenområdets skoletilbud med de støtteforanstaltninger, der her skønnes nødvendige.

    Skolens medarbejdere er fordelt på lærere, pædagoger og en skoleafdelingsleder. Eleverne undervises i alle folkeskolens fag.

    Lærerne, der indgår i barnets behandlingsteam, deltager på behandlingskonferencer og afholder skole/hjemsamtaler. Skoledagen har en traditionel opbygning med fagene, dansk, matematik, idræt musik mv.

    Børnene revisiteres årligt med henblik på vurdering af skoleplacering.

    Elvergården er tilknyttet Næstved Kommunes børnesundhedstjeneste med sundhedsplejerske, læge, og skoletandpleje.

    Der afholdes skole/hjemsamtale en gang om året.

    Det er ikke ualmindeligt at børnene i perioder har det så vanskeligt, at der ikke sker så store fremskridt i indlæringen. Det skyldes ofte at børnene er stærkt presset følelsesmæssigt, at adgangen til indlæring for en periode er hæmmet.

    Elvergården har 2 døgnafdelinger, Blåt hus og Grønt hus, med op til 9 børn på hver. Alle børnene bor på møblerede enkeltværelser. Der er seng, skab, skriveplads, reol eller hylder. Nogle børn har efter særlig aftale, selv lidt møbler med.

    Man deler badeværelse med et andet barn.

    Der er en stor opholdsstue og spisekøkken, hvor alle kan sidde sammen og indtage måltiderne. To mindre garderober og vaskerum. Hvert hus har sin egen lille have med forskellige legeredskaber.

    Der er kontor til pædagogerne.

    Ladbyhus er en gammel ombygget landsbyskole i tre etager. Med op til 9 unge. De bor på eget møbleret værelse. Der er seng, skab, skriveplads, reol eller hylder.  og deler toiletfaciliteter med andre unge.

    Der er en mindre gymnastiksal, stort køkken alrum i stueetagen med en lille tv-krog. Der er to mindre stuer på første og anden sal og en lidt større stue med tv øverst oppe.

    De voksne bor her ikke, men sover her om natten.  Det er ikke de samme voksne hver dag, men det er næsten altid de samme der er her henholdsvis mandag, tirsdag og så videre  resten af ugens dage. Måske er en syg så er der vikar.

    De voksne der er på Elvergården eller Ladbyhus arbejder der. Derfor må vi også tage hensyn til de regler der er om arbejdstider, overarbejde, ferie, sygdom, barsel og så videre.

    Så Blår hus, Grønt hus og Ladbyhus er børnenes hjem for en tid, og det er nogle voksnes arbejde. Disse to hensyn tilstræber vi at kunne forene.

    HVERDAGEN

    Hverdagen i afdelingerne tager udgangspunkt i de daglige rutiner, som er i mange familier. Det drejer sig blandt andet om måltider, skolegang, aktiviteter, samtalegrupper og praktiske opgaver.

    Børnene og de unge indgår i samlinger om eftermiddagen, hvor dagen gennemgås og organiseres.

    Der er mange både uden- og indendørs aktiviteter på Ladbyhus. Her er mulighed for fysiske udfordringer og aktiviteter som f.eks. fodbold, hockey, basketball, rulleskøjter, skateboard, bmx cykling og indendørs kan fantasien slippes løs på det kreative værksted eller ved spillekonsoller, brætspil, airhockey, bordfodbold og mange flere aktiviteter.

    Børnene og de unge skal ofte forskellige ting i løbet af dagen. Nogle har særlige opgaver, andre deltager i særlige aktiviteter. Når skoledagen slutter, er der hviletid på værelseene mens de voksne holder et lille planlægningsmøde.

    Faste aktiviteter på forskellige dage kan være, fodbold, bål, værksted, svømmehal, cykelture mv. Nogle børn har særlige samtaler og aktiviteter med deres kontaktpædagog.

    Sengetider aftales indbyrdes og planlægges i forhold til barnets og den unges behov.

    Det er vigtigt for børnenes tryghed, at vi forsøger at fastholde en forudsigelig hverdag med så få afvigelser som muligt.

     PRAKTISKE OPGAVER I HVERDAGEN

    Efter formåen indgår børnene og de unge e i nogle af de praktiske opgaver der er i enhver familie. Det drejer sig blandt andet om: tilberedelse af måltider, tøjvask, oprydning i fællesområder og på egne værelser.

    Alle får den støtte som vurderes hensigtsmæssig for at de kan indgå i den planlagte hverdag.

    WEEKENDER

    Nogle er efter aftale hjemme i nogle weekender, andre er på Elvergården eller Ladbyhus. Det afhænger af barnet eller den unges behandlingsbehov og ressourcer i familien.

    I weekenderne laver vi lidt om på dagene. Vi sover lidt længere, kommer måske en smule senere i seng og kan godt finde på at tage på udflugter eller bare være på Elvergården eller Ladbyhus med de muligheder der er der.

    Mentaliseringsgruppen i UBF er et tilbud til forældre, hvis barn/børn er tilknyttet UBFs døgnafdelinger, skole- og dagtilbud. Her kan man mødes med andre forældre og lære om hvad mentalisering er, og blive bedre til at bruge mentalisering i sin hverdag med andre, børn som voksne.

    Gruppen ledes af 2 medarbejdere i UBF. Gruppen består af max. 8 forældre. Der optages nye medlemmer i mentaliseringsgruppen en gang om året.
    Er du interesseret i at deltage i gruppen, eller ønsker du yderligere oplysninger, kan du kontakte socialrådgiver Dorthe Fjellerad på tlf. 55883226. Desuden kan pjecen om ”Mentaliseringsgruppe for forældre” downloades her. Ikke færdig

    Bord og billede med vindue

    To til tre gange om året afholdes forældremøder for forældre til børn på døgnafdelingerne og i skolen. På disse møder vil afdelingsledere være til stede.

    Forældre har mulighed for at medvirke til at planlægge aktiviteter for børn og forældre tilknyttet UBF.

    Forældremøderne har en mere overordnet karakter, hvor der blandt andet orienteres om nyt fra UBF, ny lovgivning, drøftelser af aktiviteter i skolen og afdelingerne.

    Særlige temaer kan tages op og drøftes, eksempelvis børn og unges brug af sociale medier, seksualitet, unge med risikoadfærd, kost og motion, SSP samarbejde m.m.

    Problemstillinger vedrørende konkrete børn, forældre eller medarbejdere, kan ikke drøftes på dette møde.